Hjerte- og lungeorm

Hvad er hjerte- og lungeorm?

Rævens lungeorm (Crenosoma vulpis) og Fransk hjerteorm (Angiostrongylus vasorum) er to parasitter, der smitter hunde og ræve via snegle og snegleslim. Det er et problem, der har spredt sig de senere år, og det er særligt på Sjælland, at forekomsten er størst.
Infektion med rævens lungeorm er som regel ikke så alvorlig og kan i nogle tilfælde gå ubemærket hen. Fransk hjerteorm kan derimod give alvorlige hjerte- og lungeproblemer.

Hvad er symptomerne på at min hund er smittet med hjerte- eller lungeorm?

Infektion med hjerte- og lungeorm kan give mange forskellige symptomer, der ligeledes kan variere i varighed og styrke. Nogle af de hyppigste symptomer er:
–   Vejrtrækningsproblemer herunder hoste, unormal træthed ved motion, rømmen, pusten.
–   Blødningsforstyrrelser, der f.eks. kan ses ved små røde pletter i slimhinder, blodmangel, overdreven blødning fra sår.
–   Nedsat almenbefindende, nedsat appetit, opkast, diarré, generel mistrivsel

Hvordan smittes min hund?

Smitten sker ved, at larverne udskilles i smittebærerens (som regel hund eller ræv) afføring. Herfra optages laverne af snegle, og en ny hund kan således blive smittet ved at spise eller slikke på en inficeret snegl eller snegleslim.
Der findes nogle risikofaktorer, der viser hvilke hunde, der er i størst fare for at blive smittet:
–   Unge hunde < 2 år da disse har mere tendens til at spise/slikke på ting i naturen
–   Tidligere smittede hunde da disse hunde har en adfærd, der gør at de kommer i kontakt med snegle/snegleslim
–   Jagt, spor- eller arbejdshunde

Hvordan undersøges min hund for hjerte- og lungeorm?

Din hund undersøges ved, at du samler afføring 3 på hinanden følgende dage og kommer ned på klinikken med dem. Vi vil så vidt muligt gerne modtage prøverne før kl. 14.00.
Der må ikke være jord, græs osv. i prøverne. Husk at vedlægge en lille seddel med navn og telefonnummer. Prøverne bliver undersøgt hos os, og vi har svar dagen efter.
Hvis din hund er smittet, vil vi udskrive et ormemiddel til behandling. Er der tale om smitte med hjerteorm kan der i nogle tilfælde skulle foretages yderligere undersøgelser f.eks. røntgen eller hjertescanning.
Vi anbefaler at du samler 3 nye kontrolprøver 2-3 uger efter endt behandling.