Hjerte- og lungeorm

Angiostrongylus vasorum

Hvad er hjerte- og lungeorm?
Rævens lungeorm (Crenosoma vulpis) og Fransk hjerteorm (Angiostrongylus vasorum) er to parasitter, der smitter hunde og ræve via snegle. Det er et problem, der har spredt sig de senere år, og det er særligt på Sjælland, at forekomsten er størst.

Infektion med rævens lungeorm er som regel ikke så alvorlig og kan i nogle tilfælde gå ubemærket hen. Fransk hjerteorm kan derimod give alvorlige hjerte- og lungeproblemer.

Hvad er symptomerne på, at min hund er smittet?
Infektion med hjerte- og lungeorm kan give mange forskellige symptomer, der ligeledes kan variere i varighed og styrke. Nogle af de hyppigste symptomer er:

• Vejrtrækningsproblemer
    • Hoste
    • Unormal træthed ved motion
  • Blødningsforstyrrelser
    • Små røde pletter i slimhinder
    • Blodmangel
    • Overdreven blødning fra sår
Undersøgelse for hjerte- og lungeorm

Hvordan smittes min hund?

Smitten sker ved, at larverne udskilles i smittebærerens (som regel hund eller ræv) afføring. Herfra optages laverne af snegle, og hunden bliver således smittet ved at spise eller slikke på en inficeret snegl.
Der findes nogle risikofaktorer, der viser hvilke hunde, der er i størst fare for at blive smittet:

• Geografisk udbredelse
    • Hjerte- og lungeorm findes hyppigst på Sjælland og særligt i Hovedstadsområdet
  • Unge hunde < 2 år
    • Disse har mere tendens til at spise/slikke på ting i naturen
  • Tidligere smittede hunde
  • Jagt, spor- eller arbejdshunde

Hvordan undersøges min hund for hjerte- og lungeorm?
Din hund undersøges ved, at du samler afføring 3 på hinanden følgende dage og kommer ned på klinikken med dem. Husk at vedlægge en lille seddel med navn og telefonnummer. Prøverne bliver undersøgt hos os, og vi har svar dagen efter.
Hvis din hund er smittet, vil vi udskrive et ormemiddel til behandling. Det vil herefter være en god idé at komme med nogle kontrolprøver ca. 1 måned efter endt behandling.

Hvis du vil vide mere om hjerte- og lungeorm, kan du se på hjemmesiden www.hjertelungeorm.dk